صافکاری انواع فلزات

صافکاری چیست؟

صافکاری به مجوعه کارهایی که صافکار برای بازسازی بدنه خودرو انجام می دهد و بستگی به مقدار آسیب دیدگی بدنه خودرو دارد و این کارها امکان دارد شامل چکش کاری ساده و نقاشی بدنه خودرو باشد.

صافکاری حرفه‌ای چیست؟

همانطور که می دانید یکی از خدمات موفقی که در زمینه خورد ها وجود دارد صافکاری است که با گستردگی استفاده از ماشین ها و همینطور بالا رفتن تعداد آنها در راه های سراسر کشور،صافکاری و نقاشی یک کار مربوط به ترمیم بدنه ماشین ها است در جایگاه ویژه ای قرار گرفته است.

صافکاری انواع فلزات

انواع صافکاری

  • صافکاری سنتی
  • صافکاری بدون
  • رنگ صافکاری حرارتی

به طور کلی وقتی تغییر در ورق ایجاد میشود ساختمان مرتب ومنظم درونی آن به هم می خورد ودر نواحی مختلف آن تغییرات سطحی به وجود می آید. برای از بین بردن معایب یاد شده نیاز به رعایت اصولی است. این اصول عبارتنداز:بر طرف کردن بی نظمی ها وناهماهنگی های روی سطوح با انجام توزیع کاملا یکنواخت وهماهنگ مولکولی به کمک یکی از روش های زیر برای برطرف کردن قسمتهای تغییر فرم داده شده

ورق های فلزی از روش های زیر استفاده می کنند

تقلیل دادن سطح گسترش یافته ورق به وسیله غلتک زدن، جمع کردن.

کشیدن وطویل نمودن قسمت کوتاه ورق به دو روش قابل اجرا میباشد.

به وسیله عمل چکش کاری (صافکاری دستی)

در اثر نیروی فشار متناسب با تغییر فرم (صافکاری با ماشین های نورد)

قــرار دادن ورق تحت تأثیر نیروی کشــش وایجاد نمودن یک انبســاط دائم در قسمت کوتاه ورق (صافکاری با ماشین کشش)

اصول صافکاری دستی ورق های فلزی

صافکاری انواع فلزات

صافکاری ورق کوژدار،بافرض این که قســمت تغییر فرم داده شــده به صــورت یک برآمدگی دروســط ورق قرار گرفته باشــد.اینکــه ورق موردنظربه صورت دایره باشد.برای بر طرف کردن قسمت بر آمده می بایست چکش کاری را از حد فاصل قسمت بر آمده ناحیه صاف ورق شروع شده وبه لبه های ورق ختم مینماییم .

ضربات چکش خیلی نزدیک به هم وروی شعاع های فرضی بر روی کار وارد می شود .ضربات از سنگین شروع وبه سمت لبه کار به مرور سبک تر می شود. پس از پایان مرحله اول برآمدگی کمی کوچک تر میشــود حال می بایست مرحله دوم را ماننــد مرحله اول شــروع نمود.برای این منظورضربات چکــش را مانند مرحله اول به صورت شــعاع های جدید وبین شعاع های مرحله اول انجام می دهیم. پس از پایان مرحله دوم بر آمدگی کوچکتر شده ومی بایست مرحله سوم ومراحل بعدی رانیز به همین شکل انجام می دهیم

صافکاری ورقه آلومینیومی

صافکاری انواع فلزات

اگر فلز آلومینیم که اکثرا هم در خودرو‌های لوکس و جدید به کار می‌رود سر و کارش به صافکاری بیافتد معمولا نمی‌توان آن را با ابزار یا روش‌هایی که برای ورق آهن استفاده می‌شود صافکاری کرد زیرا فلز آلومینیم ذاتا بافت نرم‌تری نسبت به آهن دارد و ممکن است دچار پارگی شود که نه برای صاحب ماشین خوب است و نه برای صافکار، خودرو‌های لوکس معمولا برای صافکاری به نمایندگی‌ها سپرده می‌شوند، ولی معمولا فرو رفتگی‌های بدنه‌ی آلومینیم اگر سطحی باشد و بشود آن ‌را با رنگ در آورد دستگاه وکیوم انتخاب مناسبی است.

صافکاری ورق‌های فرو رفته

صافکاری انواع فلزات

این نوع فرو رفتگی‌ها را بی رنگ در می‌آورند. ابزار مربوط به صافکاری بی‌رنگ بسیار متنوع می‌باشد این نوع آسیب ها اکثرا بدون آسیب دیدن رنگ خودرو رفع خواهند شد البته باید بیشتر روی مهارت صافکار حساب کرد تا دستگاه ها زیرا کنترل اصلی دست او خواهد بود.

صافکاری ورق‌های تابیده

قطعات بدنه می‌توانند تاب بردارند و دچار کج شدگی شوند. این وضعیت شاید در مواقعی که قطعه‌ای مانند درب ماشین هنگام باز بودن به جایی گیر کرده باشد و درب تاب برداشته باشد. صافکاری این نوع آسیب معمولا در چند مرحله انجام می‌شود. معمولا ابتدا باید از قسمت تاب خورده با ظربه‌های محکم تر شروع کرده و سپس فرو رفتگی‌های خودرو را با کمک دستگاه هاتباکس و ابزار پیشرفته آن را صاف می‌کند.

صافکاری ورق برآمده

گاهی بدنه خودرو بعد از آسیب به شکل برآمده در می‌آید در این حالت نه می‌توان آنها را با پی دی آر صافکاری کرد و نه دستگاه مکش کار ساز است. معمولا آن را به کمک دستگاه وکیوم و دستگاه لیزر و چکش کاری صافکاری می‌کنند و سپس با دستگاه کششی آن را کش آورند. همچنین استفاده از چکش شاید کمی سخت باشد برای ضربه‌های منظم تر چکش نیز می‌توان از چکش‌های پنوماتیک که با نیروی باد و کمپرسور کارمی‌کند،استفاده کرد.

صافکاری‌ورق‌های‌که‌دچار‌تغییر‌فرم‌های‌گوناگون‌شده‌اند

در صنعت به ندرت پیش می آید که تغییر فرم پیش آمده به صـورت ســاده با شــد وگـاهی پیش می آید که قســمتی از ورق دچار فرو رفـتـگی شده و قسمت دیـگر موجب پیچیدگی شــود .برای صافکاری این ورق ها می بایست مانند حالت های ذکر شده قبلیاقدام نموده وقسمت های که لازم است ضربات از داخل به خارج ویا بلعکس ازخارج به داخل نیاز باشد به صورت تفکیکی انجام می شود

صافکاری‌ورق‌های‌که‌بر‌آمدگی‌در‌گوشها ‌دارند

بــرای بر طرف نمــودن این بر آمدگی ها عملیات چکــش کاری را از اطراف ناحیه تغییر فرم داده شده شروع وبه لبه ورق ختم نمود.

کلام آخر

صافکاری به مجوعه کارهایی که صافکار برای بازسازی بدنه خودرو انجام می دهد و بستگی به مقدار آسیب دیدگی بدنه خودرو دارد و این کارها امکان دارد شامل چکش کاری ساده و نقاشی بدنه خودرو باشد.

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0